"לגלוש על הגלים"
מעגלי מנהיגות רגשית וחברתית
התוכנית לחיזוק החוסן הרגשי והחברתי לילדים ובני נוער

התוכנית "לגלוש על הגלים"- מוכרת כתוכנית גפן של משרד החינוך 

מיועדת להעצמת תלמידים ופיתוח מיומנויות חברתיות ורגשיות בדרך חווייתית, ומותאמת למציאות היומיומית של תלמידים כיום.

במציאות שבה המסכים השתלטו על הקשב והקשרים החברתיים, ילדים ומתבגרים רבים חווים קושי בהבעה רגשית וביצירת חיבורים וקשרים משמעותיים, ישנה חשיבות הולכת וגוברת לפיתוח מרחבים רגשיים בטוחים בבית הספר – בהם תלמידים יכולים להביע את עצמם, לחזק את הביטחון העצמי, להרגיש שייכים וללמוד להתמודד עם אתגרי החיים בצורה חיובית ומחזקת. 

התוכנית "לגלוש על הגלים" הנה תוכנית חברתית המבוססת על מיינדפולנס, פסיכודרמה, ותקשורת מקרבת ששמה את הילד/המתבגר, החברה והשייכות לבית הספר במרכז- הפוקוס הוא על חוסן אישי וחברתי והן על מנהיגות רגשית וחברתית.

מה הערך של מעגלי מנהיגות רגשית וחברתית עבור הילדים והמתבגרים? מעגלי מנהיגות רגשית וחברתית מאפשרים מפגשים המעניקים תהליכי למידה והתפתחות המשלבים פיתוח מיומנויות מנהיגות עם חיזוק מודעות עצמית, אינטליגנציה רגשית ומיומנויות חברתיות אשר מעניקים עוגנים לחיזוק הפנימי והחברתי.

התוכנית "לגלוש על הגלים" היא בשילוב קלפי "אוצרות לב הים"  (בעלי תו תוכן והמלצה של מכון אדלר) ויומן עבודה אישי – לחיזוק החיבור הרגשי של התלמיד/ה עם עצמו/ה , השיח הפנימי החיובי והאמונה העצמית בכוחות ובדרך, מיקוד בחיזוק החוסן הרגשי והחברתי. 

שילוב מיינדפולנס – כלי קבוצתי לחיזוק השקט הפנימי והחוסן המנטלי

בתוך המרחב הקבוצתי שמציעה תוכנית "לגלוש על הגלים", משולבים תרגולי מיינדפולנס (קשיבות) שמספקים לתלמידים הזדמנות לעצירה, נשימה והתבוננות משותפת – כיחידים בתוך קבוצה תומכת.

המיינדפולנס מהווה כלי קבוצתי עוצמתי שמאפשר:

הפחתת לחצים ורעשים פנימיים

חיזוק הריכוז והנוכחות המלאה

 יצירת שקט מנטלי שמאפשר הקשבה – לעצמי ולחברים לקבוצה

חיבור למיטיב הפנימי – אותו קול שקט, חומל ומכיל, התורם לביטחון ולוויסות רגשי

במרחב קבוצתי בטוח, תרגולי המיינדפולנס יוצרים תשתית רגשית משותפת – תחושת קרקוע, שקט וחיבור – אשר מעמיקה את השיח הרגשי, מאפשרת ביטוי אותנטי, ומקדמת תפקוד חברתי מיטבי.

המיינדפולנס בתוכנית אינו רק רגע של שקט – אלא כלי לחיים שמלווה את המשתתפים גם מחוץ לקבוצה, תורם לשיפור התפקוד בבית הספר, במערכות יחסים ובתחושת הרווחה האישית.

״הקבוצה הייתה מורכבת מבנות מכיתות ז-ח,אשר מתמודדות עם אתגרים אישיים וחברתיים.
ים הייתה מנחה מקסימה, הבנות התחברו אליה, שיתפו פעולה, נתרמו מהתהליך שנרקם תוך כדי המפגשים, שתפו פעולה וחיכו בקוצר רוח למפגשים.
ים הייתה גמישה לרוח שהבנות הביאו איתן וגם שמרה על הסטניג של הקבוצה.
במפגש האחרון נחשפתי לערכת קלפים שים יצרה, וחושבת שזה ממש אוצר גלום שצריך להפיץ אותו וכדאי שישתמשו בו בכדי לחשוף עוד צדדים בנפש ולעזור לתהליך של כל ילד וילדה.
ממשוב שקיבלנו מהתלמידות והמחנכות ניכר כי התוכנית תרמה רבות לשיפור הביטחון העצמי שלהן, לרווחתן הנפשית ולמיומנויותן החברתיות.
בנוסף, ים השתלבה בחדר המורים, קיימה שיחות בהפסקות עם הצוות ונראה כי השתלבה ותרמה לאווירה ולאקלים בחדר המורים״
קטע מתוך ההמלצה המלאה מאת יועצת בית ספר של שכבת ז'-ח' בית הספר הממלכתי קהילתי הראל

מה מציעה התוכנית?

הקניית חוסן אישי: זיהוי רגשות, פיתוח מסוגלות עצמית, גמישות מחשבתית, כלים לניהול אתגרים וכלים להתמודדות עם קונפליקטים.

חיזוק תקשורת מקרבת: הקשבה, ביטוי רגשי בטוח, יצירת שפה משותפת.

שייכות וביטחון חברתי: מרחב קבוע בו ניתן לבטא תחושות, לשתף ולהיתמך.

התמודדות עם אתגרי העידן הדיגיטלי: פיתוח נוכחות רגשית, קשרים אותנטיים ומודעות עצמית.

למה דווקא "לגלוש על הגלים?"

חדשנית, חווייתית וקלה ליישום

מלווה בקלפים ייחודיים לשיח רגשי-חברתי, בהמלצת מכון אדלר, המלווים כל תהליך.

כוללת יומן אישי לכל תלמיד, המעודד רפלקציה, ביטוי עצמי והמשכיות גם מחוץ לשיעור.

מלווה בחומרים מקצועיים, שפה חזותית נגישה וכלים פרקטיים לצוות ולתלמידים.

יוצרת שינוי עמוק ומתמשך באקלים הכיתתי והבית ספרי.

חלק מהחוזקות המרכזיות של התוכנית:
קידום שייכות חברתית וחוסן אישי+חברתי

באמצעות למידה קבוצתית, שיח רגשי מונחה ופעילויות חווייתיות, נוצרת קרקע פוריה לחיבור בין אישי:

הקשבה אמפתית

קבלת השונה

פתרון קונפליקטים

חיזוק תחושת שייכות ואמפתיה חברתית

"כל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו" (הרב שלמה קרליבך) 

© כל הזכויות שמורות לים אסף אמברצ'י. אין לשכפל, להעתיק, לצלם, לתרגם, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל דרך או בכל אמצעי אלקטרוני,אופטי או מכני אחר כל חלק שהוא מהחומר בערכת הקלפים אוצרות לב הים ובגישה ובשפה ובפיתוח הרעיון של שפת הים תקשורת מחברת. שימוש מסחרי בכל סוג חומר הכלול בחבילה או בחוברת המצורפת או בגישה אסור בהחלט. 2020.