איך לגרום לילד לסדר את החדר — בלי מאבקי כוח?
כן, זה נכון — אחד המאבקים החוזרים היום בבתים רבים הוא סביב דבר משמעותי, שמשפיע גם על האווירה בבית וגם על מערכת היחסים שלנו עם הילד: החדר שלו.
יש תחושה, שאני מאמינה שכל הורה יכול להזדהות איתה בכל פעם שמבקשים מהילד לסדר, הוא נאנח, מתווכח או פשוט מתעלם.
אז מה עושים? איך מגיבים?
שוב רבים איתו? שוב מנסים לדבר?
הרי רק אתמול היה לכם על זה דיון ארוך ומעמיק, או ששוב ניסיתם לדבר בצורה מאוד סבלנית – וזה נגמר בטריקת דלת.
אז מה באמת צריך לעשות?
אנחנו לא אחת מוצאים את עצמנו מגיבים בכעס:
"כמה פעמים ביקשתי? למה אתה לא מקשיב? תסדר עכשיו!"
והמשפט המוכר להרבה הורים: "למה אני צריכה לחזור על כל דבר מאה פעם?!" וזה לא פשוט לנו, ובטח לא להם.
חוויית תסכול שחוזרת על עצמה שוב, ושוב, ושוב.
ולכולנו יש את הרגע הזה – כמו "הארה" –
שבו אנחנו מחליטים, בנחישות רבה, להבין מה אפשר לעשות אחרת.
כי אחרי אינספור ניסיונות, בקשות ושיחות – הדברים עדיין תקועים!
ודי נמאס לריב כל יום על "החדר שלו."
היום אני רוצה לשתף אתכם בכמה רעיונות שעוזרים לי כאמא בדיוק במקומות האלו ולמאות משפחות שאני מלווה, לשחרר את המאבק סביב "סידור החדר" — ולהפוך אותו להזדמנות לקשר.
בואו לרגע ננסה להבין, למה הם לא רוצים לסדר את החדר שלהם?
ילדים לא מתנגדים כי הם עצלנים. הם מתנגדים כי יש פער בין העולם הפנימי שלהם לבין מה שאנחנו מצפים מהם.
זה יכול להיות בגלל עומס רגשי, צורך בשליטה, רצון לעצמאות, או פשוט כי הם לא מבינים מה מצופה מהם ואיך בכלל מתחילים.
אז איך אפשר לגשת לזה אחרת?
1. במקום הוראה חד-משמעית – תציעו שותפות
זה מחבר. זו נימה מכילה שמזמינה את הילד לשתף פעולה.
במקום לומר: "תסדר את החדר עכשיו!"
נסו לומר: "בוא נסתכל יחד מה יש כאן, נראה איך ניגשים לזה."
או: "מה אתה רוצה שיישאר, ומה אפשר לשים במקום אחר?"
שפת הים מלמדת אותנו שהשפה יוצרת את הכבוד ההדדי ואת החיבור —
וכשאנחנו באים בגובה העיניים, אנחנו לא מזמינים צייתנות, אלא שיתוף פעולה.
כך גם בשדה החברתי, לא היינו רוצים לחשוב שהילדים שלנו הם "צייתנים".
2. הפכו את הסידור לחלק מהשגרה – ולא לעונש
ילדים מגיבים טוב יותר כשהם יודעים למה, מתי ואיך.
אם סידור החדר מגיע רק אחרי ויכוח, הוא נתפס כעונש.
אפשר ליצור שגרה פשוטה וברורה:
🕒 "בכל ערב לפני מקלחת — חמש דקות סידור."
🎵 "יום שישי בבוקר מסדרים עם מוזיקה ברקע."
כך הסידור הופך להרגל קבוע, צפוי, רגוע – ולא מקור למאבק.
3. הוסיפו למשימה מגע רגשי
מה זה אומר? לתת משמעות נעימה לסידור החדר.
במקום לומר: "תסדר!"
אפשר לומר: "בוא נסדר ביחד איזור שאתה תחליט עליו כדי שיהיה לך נעים ומקום כדי לארח חברים בנוחות, כך שלחברים יהיה מקום נוח בחדר."
💫 כשהילד מרגיש שהסידור הוא בשבילו ולא נגדו — משהו נפתח בלב שלו.
4. תנו מקום לבחירה – גם בתוך הגבול
זה לא או שהוא עושה מה שבא לו, או שהוא מציית לכל מילה.
יש דרך שלישית — לתת בחירה בתוך המסגרת.
לדוגמה:
🧺 "מה אתה רוצה להתחיל לסדר – את השולחן או את הרצפה?"
👫 "אתה רוצה שאהיה איתך או שתעשה לבד ואבוא לעזור בסוף?"
בחירה נותנת לילד תחושת שליטה ובעלות — בתוך גבולות ברורים ומכילים.
🎵 נקודה סופר חשובה, ילדים משתפים פעולה ככל שהטון שלנו גורם להם להרגיש בטוחים ושאנחנו מקשיבים להם, כמו מוזיקה נעימה ולא מוזיקה רועשת מידי שקשה לשמוע אחד את השני, זו הזמנה עבורם להרגיש שייכים רק בעצם השימוש בטון נעים ומכבד וכן גם אסרטיבי. חשוב לדבר בטון נעים, מכיל ומכבד המוביל לכבוד הדדי ולשיח מכבד.
🌀 נקודה חשובה לגבי הנושא בהקשר לגיל ההתבגרות- לפעמים, כל מה שילד צריך זה להרגיש שהוא חלק מקבלת ההחלטות לגבי אופן ההתנהלות לגבי סידור החדר ואופן סידור החדר. בגיל ההתבגרות עולמם הפרטי משתק בחדר כלומר, החדר הוא עולמם הפרטי ולכן הרגישות והצורך בנוגע לשליטה שלהם באיך שהחדר נראה הוא רגיש מתמיד ולכן, אפשר לשתף כי החדר שלהם הוא חלק בלתי נפרד מכלל הבית ולכן אתם מבקשים לבדוק ביחד איתם על מקום אחד שיהיה מבולגן כי זה המקום שלו נגיד כמו השולחן, ושאר החדר יהיה מסודר. הכי חשוב זה השיח הפתוח אשר מחזק את האמון והקשר שלכם.
בנימה אישית,
בסוף היום, זה לא באמת רק על החדר.
זה על הקשר.
על איך אנחנו מבקשים, על הטון, על התחושה הפנימית שמובילה אותנו — האם אנחנו באים ממקום של שליטה, או ממקום של קרבה?
הילדים שלנו לא צריכים אותנו מושלמים.
הם צריכים אותנו נוכחים, סבלניים, יצירתיים.
וגם כשיש בלגן (לפעמים בלב, לא רק בחדר) —
אפשר לעצור, לנשום רגע, ולבחור אחרת.
וכמו שהים לא מתרגש מהגלים, גם אנחנו יכולים ללמוד להיות עם מה שיש — ולבנות מחדש את הגשר שבינינו.
אם אתם חווים קושי מתמשך סביב משימות יומיומיות כמו סידור, התארגנות, שיחות רגש — זה לא אומר שאתם הורים לא טובים. זה רק אומר שיש מקום ללמידה חדשה.
זה בדיוק מה שאני עושה עם משפחות שמגיעות אליי –אנחנו יוצרים שפה חדשה של חיבור.
רוצים לגלות איך לגרום לדברים לזוז — דרך שיח מקרב ולא מרחיק?
שיח שגורם לילדים שלנו להקשיב ולהרגיש כי אנחנו מבינים אותם ופה עבורם אני מזמינה אתכם לדבר איתי וביחד נבנה נתיבים תומכי דרך עבורכם כמשפחה.